دیدبان
در جریان سفر سلمان خورشید به تهران انجام گرفت

امضای ۴ سند همکاری بین ایران و هند/ تاکید دهلی نو بر توسعه بندر چابهار و مشارکت در خط لوله صلح

امضای ۴ سند همکاری بین ایران و هند/ تاکید دهلی نو بر توسعه بندر چابهار و مشارکت در خط لوله صلح

دیدبان: وزیر خارجه هند در جریان نشست کمیسیون مشترک ایران و هند که روز گذشته در تهران برگزار شد از تصمیم دهلی نو برای مشارکت در توسعه بندر چابهار خبر داد.

سلمان خورشید گفت: کابینه هند به طور اصولی با این پروژه موافقت کرده است. وی همچنین بر عزم جدی هند برای مشارکت در پروژه خط لوله صلح به‌منظور انتقال گاز از ایران به پاکستان و هند تأکید کرد.

وزیر خارجه هند در ادامه از تأسیس کریدور شمال به جنوب که بنادر ایران را به سن پطرزبورگ روسیه وصل می‌کند، استقبال کرد؛ این کریدور تسهیلات بزرگی در حمل و نقل و ترانزیت کالا و بهره‌برداری از ارتباط جاده‌ای و ریلی بین چابهار و مناطق شرق افغانستان جهت ترانزیت کالا ایجاد می‌کند.

در جریان هفدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور چهار سند همکاری به امضای مسئولان دو کشور رسید. تفاهم‌نامه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند در پایان مذاکرات رسمی وزرای امور خارجه دو کشور به امضای دکتر صالحی و سلمان خورشید رسید و سپس تفاهم‌نامه همکاری بین مؤسسه استاندارد تحقیقات صنعتی جمهوری اسلامی ایران و اداره استاندارد هند (BIS)، تفاهم‌نامه فیمابین مؤسسه سرویس خارجی وزارت امور خارجه جمهوری هند و دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان و تفاهم‌نامه فیمابین دولت جمهوری هند و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه مدیریت منابع آبی به امضای مسئولان دو کشور رسید.

بر اساس گزارش رسانه‌های هندی، سلمان خورشید در جریان سخنان خود در سالن وزارت خارجه ایران گفت: «همگرایی دیدگاه‌های ایران و هند در فراسوی روابط دو جانبه قرار دارد و به آن سوی حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده شده است. پروژه بندر چابهار یکی از این حوزه‌هاست که منعکس‌کننده تعهد ما به ثبات و صلح در افغانستان است».

وی با اشاره به سفر نخست‌وزیر هند به ایران در جریان نشست غیرمتعهدها افزود: این سفر مشخصاً بیانگر تعهد هند به روابط با ایران و ارزش و اهمیتی است که برای این روابط قائل می‌شود. سفر بنده به تهران را نیز باید در راستای استمرار سنت هم‌گرایی سازنده بین دو کشور دانست.

به‌گفته دیپلمات‌های هندی، دهلی‌نو علاوه بر توسعه بندر چابهار در حال بررسی سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های مرتبط است. هند قصد دارد در زمینه پروژه احداث ترمینال کانتینری چابهار و راه‌آهن چابهار فراج بم سرمایه‌گذاری کند.

ساخت یک کارخانه تولید اوره در چابهار از دیگر موضوعاتی بود که مورد مذاکرات مقامات دو کشور قرار گرفت.





منبع: تسنیم

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران